Hairahduksia on tehty, mutta vihdoin on omalta tuntuva ala
löytynyt. Sattuman kautta. Minusta tulee luokanopettaja. Tässä tulee nyt tarina
siitä, miten minun polkuni ohjasi minut luokanopettajakoulutukseen.
Olenko aina unelmoinut opettajan ammatista? En. Olenko edes
harkinnut sitä aikaisemmin? En. Totuus on, että se ei ole käynyt edes mielessä.
Oon ajatellut, etten osaa opettaa. Ja että opettaminen on tylsää, kun vuodesta
toiseen opetetaan samoja asioita.
Sitten viime tammikuussa pääsin tekemään yhden koulunkäyntiavustajan
sijaisuuden - ja BÄNG! Siitä se ajatus sitten lähti. Heti sen päivän jälkeen
heräsi ensimmäistä kertaa henkiin ajatus opettajan ammatista mahdollisuutena.
Tajusin, ettei opettajan ammatti ole vain opettamista, vaan kasvatuksellinen
näkökulma on siinä erittäin vahvasti läsnä.
Olin jo päättänyt hakea opiskelemaan muuta, koska
tuotantotalous ei napannut missään vaiheessa. Ongelma oli, etten vaan aiemmin
tiennyt mitä halusin. Oli parempi roikkua jossain ja opiskella edes jotain,
kuin ei mitään. Puolitoista vuotta sitten vappuna kiinnostuin positiivisesta
psykologiasta, ja ajattelin hakea seuraavana keväänä lukemaan psykologiaa.
Lukiossa psyka ei ollut kiinnostanut, yllätys yllätys, joten olin käynyt sitä
vain pakollisen yhden kurssin. Ilmoittauduin ensi töikseni sitten psykologian
ylioppilaskirjoituksiin, jonka kävin tekemässä syksyllä 2013. Koska siitä saa
pisteitä sitten pääsykokeessa.
Sitten hupsista keikkaa, sain aiemmin mainitsemani
sijaisuuden, ja ajatus opettajuudesta alkoi itää päässäni. Aika nopeasti
opettajan ammatti nousi psykologin ammatin edelle. Ja niinhän siinä kävi, laitoin
luokanopettajan koulutuksen ykköshakutoiveeksi kevään yhteishaussa. Kakkoseksi
laitoin sen psykan, koska ailahtelevuuteni takia halusin pelata varman päälle,
jos mieli vaikka yhtäkkiä taas muuttuisi.
Vaan ei muuttunut. Loppupelissä en mennyt psykan
pääsykokeeseen ollenkaan. Luin ehkä 2-3 viikkoa pääsykokeeseen, pari tuntia
päivässä, pelkästään kännykältä, ei mitään muistiinpanoja. Kaikilla on oma
tyylinsä. Jotkut ovat tätä kännykkälukemista ihmetelleet, mutta se oli oikeasti
tosi kätevää: pystyi lukemaan mitä mukavimmissa paikoissa, kuten sängyssä ja
sohvalla. Olin ennen pääsykokeita Unkarissa harjoitusleirillä, ja heräsin joka
aamu joskus 5.30-6.00 välillä ja luin tunnin. Jos artikkeli jäi kesken, luin
sen loppuun päivällä. Tiesin kuitenkin, että päivällä oli vaikeampi keskittyä
lukemiseen leiriolosuhteissa (nimimerkki Kokemusta löytyy). Näin ollen olin
päättäväinen, ja heräsin ennen muiden heräämistä lukemaan, koska se oli päivän
hiljaisin hetki. Niin aamu-uninen kuin olenkin ja vihaan heräämistä, mä
noudatin tätä rutiinia kahden viikon leirin ajan, koska motivaatio päästä
kouluun oli niin kova.
Päivisin tein ajatustyötä opettajuuteen liittyen sekä
kertasin pääsykoeartikkeleiden sisältöjä päässäni. Kevään aikana ajatukseni opettajuudesta
kehittyivät ja kypsyivät. Mulle selkiytyi syyt, miksi haluaisin olla opettaja,
ja minkälainen opettaja haluaisin olla. Tästä aiheesta voisi kirjoittaa vaikka
kuinka, mutta yritän tiivistää: Tahdon olla rakentamassa lapsille turvallista,
hyvää oppimisympäristöä, mikä luo heille sellaista pohjaa, josta on hyvä
ponnistaa elämään ja tulla kunnolliseksi kansalaiseksi. Tahdon auttaa lapsia
myös löytämään omat vahvuutensa ja uskon, että jokaisella on vahvuuksia. Ne ei
välttämättä ole kouluaineissa, mutta opettaja voi silti koittaa löytää ne ja
tukea niitä. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja ylipäätään se, että kokee
välillä olevansa hyvä, on erittäin tärkeää itsetunnon ja –luottamuksen kehittymisen
kannalta, ja se taas on asia mikä vaikuttaa koko tulevaisuuteen. Ja ylipäätään
haluan olla innostamassa lapsia tekemään hyviä, ”kunnollisia” juttuja, löytämään
iloa asioiden tekemisestä. Muustakin kuin kännykän näpertämisestä.
Ehkä siinä on tiivistetysti mun ajatusten ydin.
Mä oon tosi onnellinen, että oon löytänyt alan, jota
oikeasti haluan opiskella. Mä ihmettelen miten kukaan voi tietää lukiosta
päästessään, miksikä haluaa tulla isona. Ei ihme, että niin moni nykyään
vaihtaa alaa tai löytää oman alansa vasta myöhemmin. Lukiosta valmistuttuahan
ollaan vielä niin junnuja, ja oman itsen sekä identiteetin kehitys vielä ihan
kesken.
Mä löysin kiinnostavan alan viiden vuoden harhapolun kautta.
Se tuntuu tosi hyvältä. Ei se harhapolku vaan sen oikean löytäminen ;) Kauan
kesti, mutta se oli mun polkuni. Mä en olisi tässä ja tämä ihminen ilman sitä polkua.
Se polku on osa mua. Ehkä harhapolku on jättänyt mun sydämeen kuitenkin
pienen murusen teekkariutta: saunominen ja uiminen alasti on vaan ihan parasta eikä
nakuilu katso seuraa :D
Vihdoinkin mä tykkään opiskelusta. Ja lisäksi opiskeluporukkakin on ihan mahtava. Oi Oka on!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Penni ajatuksistasi :)